Het succesverhaal van de Bluesroute

Fotografie door De Vaste Clique

Het succesverhaal van de Bluesroute in Helmond

HELMOND – De Bluesroute Helmond gaat vrijdagavond 26 oktober voor de achtste keer van start. Maar zo’n gratis festival, dat komt er niet vanzelf. ,,Vanaf nu slapen we eigenlijk niet meer.”

Geert Blenckers (34) en René Manders (55) komen binnengewandeld met boekjes, posters, t-shirts en flessen bier. Op de promoten van het festival is niet beknibbeld. ,,We willen dat Bluesroute Helmond een merk wordt. Over een aantal jaar zetten we er een rondje boven, met een kleine letter R erin. Geregistreerd merk, weetjewel”, vertelt Manders. Het is als grap bedoeld, maar het zegt wel iets over de ambities van het organisatiecomité. Elk jaar moet het festival weer iets groter, beter en onderscheidender worden. Volgens het duo overtreft de editie van 2018 alvast de voorgaande jaren.

Is er een wezenlijk verschil met de eerdere edities van de Bluesroute?

Blenckers: ,,We hebben 36 acts staan, vorig jaar waren dat er nog 32. Het voordeel daarvan is dat je drie dagen een nog mooier programma kunt aanbieden. We beginnen vrijdagavond en houden er zondagavond pas mee op. Oh, en meer hotels in Helmond bieden arrangementen aan. De prijs voor de kamers en een ontbijtje is goedkoper dan normaal. Vanwege de heropening van Het Speelhuis is die locatie helaas afgevallen. Maar volgend jaar willen we weer terug, hoor.”

Hoe krijgen jullie het als organisatie voor elkaar om steeds verder te groeien met een gratis festival?

Manders: ,,Je bent er het hele jaar mee bezig. Eerst een uurtje in de week, nu is het full-time aanpoten. We zijn met vier vrijwilligers en eigenlijk is dat te weinig. Maar we houden van muziek en dingen voor elkaar krijgen. Je merkt in de stad dat mensen graag willen helpen. Is het niet met sponsoring, dan is het wel door op een andere manier mee te denken. We behandelen en begeleiden de artiesten goed; dan bieden ze zelf aan terug te komen. Inmiddels zijn we het grootste gratis bluesfestival van Nederland.”

Het is eigenlijk een groot succesverhaal. Voelen jullie voldoende steun van de gemeente?

Blenckers: ,,Zeker. Ik denk ook niet dat het de taak is van de gemeente om zo’n festival zelf onder de aandacht te brengen. Helmond Marketing promoot het festival en we krijgen 10.000 euro subsidie. Dat is veel geld. De ‘subsidiecommissie’ kende dat bedrag toe, omdat zij ook ziet dat wij veel voor de stad kunnen betekenen. Hotelovernachtingen, horeca en ondernemers profiteren van de bezoekers die naar Helmond komen. Dat waren er vorig jaar zo’n tienduizend.”

Waar dromen jullie nog van?

Manders: ,,Het zou gaaf zijn als we nog een keer een megagrote naam weten te boeken. Joe Bonamassa ofzo, iets in die categorie. Je moet ook blijven dromen als festival. Maar het mooiste is eigenlijk nog wel dat we mensen kennis laten maken met de blues. Het heeft zoveel raakvlakken met andere muziekstromingen. Leuk als je dat winkelend publiek ziet op koopzondag. De vrouw duikt de Kruidvat in, de man gaat plots naar een bandje kijken. Die zijn vaak meteen verkocht.”

BRON: AD.NL