VOLOP Helmond buigt leegstand om naar kansen

Samen met de stichting VOLOP Brabant starten de gemeente Helmond en Helmond Marketing het project VOLOP Helmond. Door samen te werken met lokale pandeigenaren, makelaars en ondernemers wil VOLOP Helmond lokale initiatieven een podium bieden in leegstaande panden. Een prachtige kans voor lokale, culturele, maatschappelijke en sociale initiatieven om het centrum van Helmond aantrekkelijker te maken.

Na Den Bosch, Waalwijk, Oss, Meijerstad en Deurne volgt nu Helmond. Linda Haverkamp, centrummanager, is projectleider van VOLOP Helmond en vertelt: “We richten ons op culturele en maatschappelijke initiatieven. Ook startende ondernemers met vernieuwende concepten zijn van harte welkom. Er wordt  hen een podium geboden om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het huisvesten van al deze nieuwe plannen maakt onze stad nog unieker en veelzijdiger.”

Als projectleider VOLOP Helmond wordt Linda ondersteund door Maruja Gutierrez van VOLOP Brabant. “Ik ben acht jaar geleden gestart met VOLOP Den Bosch. Aanleiding was de leegstand aan de ene kant en de creativiteit van de Bosschenaren aan de andere kant. Deze twee werelden bij elkaar brengen was een mooie uitdaging en het resultaat is waardevol.” Juist in deze tijd waarin online winkelen een steeds groter marktaandeel verovert, is het belangrijk dat de stad meer is dan een verzameling verkooppunten. De verrassende initiatieven van VOLOP vormen een mooie aanvulling op het reeds bestaande winkelaanbod en laten bezoekers vaker naar het centrum komen. Maruja: ”Andere VOLOP-gemeenten hebben er een kindertheater, een ambachtencentrum, een levende kunstgalerie en een ontmoetingscafé voor senioren bijgekregen. Echt een meerwaarde voor het centrum.”

Voordelen voor alle partijen

Wethouder Erik de Vries (centrumontwikkeling) is blij met de komst van VOLOP: “Leegstand is een probleem in veel steden en ook in Helmond. Ik vind het belangrijk dat we op een creatieve manier kijken naar mogelijkheden om een nieuwe invulling te vinden voor leegstaande panden; zeker sociaal maatschappelijke initiatieven zijn daarbij meer dan welkom. VOLOP heeft bewezen daaraan bij te kunnen dragen. Ik ben heel benieuwd wat het voor onze stad op gaat leveren.” In de werkwijze van VOLOP Helmond worden allereerst pandeigenaren en initiatiefnemers bij elkaar gebracht. Samen zoeken ze naar een overeenkomst waar alle partijen voordeel bij hebben. De initiatieven worden zorgvuldig geselecteerd. Ze gaan niet concurreren met de bestaande ondernemers, maar zijn een aanvulling op het overige winkelaanbod. Een aantrekkelijke stad is immers belangrijk voor alle partijen.

VOLOP Helmond ondersteunt de initiatieven om een concreet en haalbaar plan te maken. “Vaak lopen mensen al langer rond met een idee, maar zit het nog enkel in hun hoofd. Wij stimuleren en helpen ze om dat op papier te zetten. Zodra het plan rond is en getoetst, stellen we hen voor bij vastgoedpartijen en begint de bemiddeling”, vertelt Maruja. Linda vult aan: “Op deze manier helpen we onze eigen lokale initiatieven, kunnen we ze verbinden aan de juiste partijen en werken we samen aan een bruisende en gastvrije stad”.

Kick-off

Ondertussen is VOLOP Helmond druk bezig met de voorbereidingen en worden de eerste contacten gelegd met pandeigenaren en relevante organisaties. Linda: “Het moet echt een Helmondse versie worden van VOLOP. Dus willen we iedereen die hiervoor openstaat erbij betrekken. De komende weken gaan we ons hierop richten. Er komt een eigen website en in november starten we met de kick-off.”


Alle berichten